/* Blog Hocam İletişim Sayfası */ .contact-form-widget { width: 500px; max-width: 100%; margin: 0 auto; padding: 10px; background: #E6E7E8; color: #000; border: 1px solid #656E75; box-shadow: 0 1px 4px rgba(0, 0, 0, 0.25); border-radius: 10px; } .contact-form-name, .contact-form-email, .contact-form-email-message { width: 100%; max-width: 100%; margin-bottom: 10px; } .contact-form-button-submit { border-color: #656E75; background: #E6E7E8; color: #000; width: 20%; max-width: 20%; margin-bottom: 10px; } .contact-form-button-submit:hover{ background: #679EC9; color: #ffffff; border: 1px solid #FAFAFA; } /* Blog Hocam İletişim Sayfası */

25 Aralık 2015 Cuma

34 Kum Zambakları - Alagadi KKTC

Kum Zambakları
Haydi gözümüzde canlandıralım, hayal edelim... Pırıl pırıl bir denizin hemen yanında, boylu boyunca uzanan bir kumsal. Kumsaldaki inci taneleri gibi kumlar. O kumsalda oluşan kum tepeleri ve üzerinde belki de şimdiye kadar hiç rastlamadığınız kum zambakları...

Kuzey Kıbrıs'ta Girne'de Caretta Caretta yani koruma altındaki deniz kaplumbağalarının yuva taptığı ve yumurtalarını bırakıp ürediği, özel çevre koruma merkezlerinden biridir : Alagadi. Deniz Kaplumbağalarının bu özel dönemlerinde, yumurta bırakılan yerler koruma altına alınırken, minik carettaların ilk gün ışığını alıp, denize koştuğu anlar, tören ile kutlanır.

İşte Caretta Carettaların yumurtalarının bıraktığı yerlerin hemen yanlarında, rüzgarların etkileriyle oluşmuş kum tepeleri doğal yaşam alanı, habitat oluşturmuş. Tepelerin hemen üstünde, bu çiçekler burada nasıl oluşmuş dediğimiz bembeyaz zambaklar yetişmiş. Bir kökten 10'a yakın zambak çıkmış olduğunu gördüğünüzde şaşırıyorsunuz.

Kum Zambakları



Zambakları ilk gördüğümde yanlarına gittim, hayranlıkla incelemeye başladım. Başta hafif bir koku aldım güzel çiçeklerinden. Çünkü o güzel kokusunu yoğun olarak akşamları yayıyormuş nazlı kum prensesi. Köklerini nasıl inceleyebilirim diye düşünürken, kum tepelerinin rakımı nedeniyle doğal yollarla dışarıda kalan kökleri gördüm. Toprakta sulanarak büyüyen zambakların çok benzerinin kumda yetiştiğini görmek gerçekten mucize gibiydi.

Kum Tepeleri

Alagadi -  Kuzey Kıbrıs
Alagadi Özel Çevre Koruma Bölgesi'nde caretta carettalar gibi, kum zambakları da koruma altında. Önceden özellikle Akdeniz ikliminin hakim olduğu yerlerde ve Karadeniz'in güney kıyılarında sıklıkla görülebilen bu bitki, şimdilerde nadir görülmekteymiş. Herşeyi tüketen insanoğlu, kum zambaklarının da soyunun tükenmesi için herşeyi yapmış.

Alagadi Özel Çevre Koruma Bölgesi

Alagadi Özel Çevre Koruma Bölgesi
Alagadi Plajı'nda  bu tabelayı görmeseydim ve okumasaydım, belki ben de bu nadir rastlanan doğa harikasını dikkatle incelemeyecek veyahut da klasik bir yurdum insanı olarak kökünden alıp, eve götürüp ekecektim. Evde yetişebileceğini düşünüp (büyük bir yanılgı), doğal yaşam alanından koparacaktım  ve farkında olmadan ölüme terkedecektim onu.

Kum Zambakları

Bu nergisgiller ailesinden olan nadide prenses, ağustos- ekim ayları arasında güzel çiçeklerini bizimle paylaşıyor. Resimleri çektiğim zaman da, Eylül ayının sonlarıydı.

Kum Zambakları

Kum Zambakları

Kum Zambakları

Dünya üzerinde dikkat etmediğimiz, gördüğümüz ama değer vermediğimiz nice dünya harikaları var. Kendi başına kum üzerinde hayatta kalmayı başaran kum zambakları gibi. Aslında ülkemizde de koruma altında olan, hatta yurt dışına çıkarılması yasak olan bir endemik. Sahillerimize villalar, oteller yapacağız derken neleri kaybediyoruz. Akdeniz sahillerinde hala rastlayabilirseniz bu nadir güzelliğe, eğer benim gibi şanslı iseniz, fotoğrafını çekin, onunla konuşun, koklayın, çevrenizi bilgilendirin, aslında ne kadar değerli olduğunu sevdiklerinize hatırlatın.

Sevgilerle...





34 yorum:

  1. aaaa bunlardan burda yani kandıra da da denk geliyorum ama ismini bilmiyodum :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel çok sevindim. Her yerde yetişmeyen nadide bir zambak. Ne mutlu siz de görmüşsünüz. Bir dahakine daha alıcı gözle bakın, soyu tükeniyor ;)

      Sil
  2. Çok güzeller gerçekten. :))
    Caretta Carettaların denize ulaşmasını izlediniz mi? Benim görmeyi istediğim anlardan biri :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, ne mutlu ki onu da izleme fırsatım oldu. O gün, önce sahildeki varsa tüm çöpler toplanıyor, sonra da caretta carettaların bıcır bıcır denize koşması ve suyla buluşması izleniyor. Maalesef ki katıldığımda fotoğraf çekme imkanım yoktu, resmedemedim. Kısmetse seneye mutlaka adım adım fotoğraflandıracağım. Darısı sizin başınıza :)
      Sevgiler..

      Sil
  3. Türkiye'de Datça'da gördüğüm kum zambaklarının her geçen gün nesli tükenmekle karşı karşıya . İnsanların bilinçsizlikleri yüzünden güzelliklerimiz bir bir elimizden kayıp gidiyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef. Antalya'daki kum zambaklarının yetiştiği birçok bakir kumsal, otel/tesis yapılması amacıyla tahrip edilmiş. Kıymet bilemiyoruz.

      Sil
  4. Şu buzz gibi günlerde icimiz ısıttın :) Bem de görmüştüm bu zambaklari ama adini bilmiyordum. Sevimli karettalari ben de izlemek isterdim ama sadece belgesel de gördüm şimdiye kadar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim :) Kum zambaklarını tanıyan ve görmüş bu kadar çok kişi olacağını tahmin etmezdim. Çok sevindim. Caretta carettaları, "sizi keretalar sizi" diye sevdim :) İnşallah birgün size de nasip olur canlı canlı görmek..
      Sevgiler...

      Sil
    2. umuyorumm ve çok isterim inşallah olur :) teşekkürler.

      Sil
    3. İnşallah. Sevgiler...

      Sil
  5. çok güzel bir anlatım olmuş emeğinize :) sağlık kum zambakları da çok güzeller ...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Çok güzel bir çiçek, kum da yetişmesi daha da enteresan.

      Sil
  6. Cok sevdigim bir çicektir.

    YanıtlaSil
  7. Ne kadar güzeller!!! O tabelanın dikkatini çekmesi iyi olmuş eve götürsen üzülecektin demek :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaparım ya :( İyi ki yapmamışım. Çok severim evde çiçeği, komple hayattan almayı değil de, budak koparıp, çoğaltmayı yetiştirmeyi. Ama kum çiçeği evde nasıl yetişsin :(

      Sil
  8. kendi de güzel ismi de güzelmiş.

    kum zambakları ne güzel film veya kitap ismi olur yaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O açıdan düşünmemiştim deep, çok yakıştırdım bende şimdi bak...
      Belki bir sonraki kitabının adı kum zambakları olur, sana ilham verir ne dersin ?
      ;)

      Sil
  9. Daha önce hiç kum zambağı daha doğrusu kumda yetişen bir çiçek görmemiştim.Ne güzellermiş...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok güzeller ve çok farklılar. Ben de taşta bile yetişen görmüştüm de, kum da görmemiştim. Daha neler göreceğiz bakalım :)
      Sevgiler.

      Sil
  10. Kum zambağını ilk kez görüyorum. Hani bizim bildiğimiz kumun içinde çiçek falan olmaz ya bunu görünce şaşırdım doğrusu. Doğada bilmediğimiz ne çok güzellik var. Caretta carettalar her zaman çok ilgimi çekmiştir. Denizle buluşmalarını izlemeyi çok isterdim. Evde de su kaplumbağamız var başka bir dünya onlarınki de...
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bildiğiniz kum içinde. Allah neler yaratmış dedirtiyor insana. Ve sıradan bir ot gibi de değil. Başlı başına bembeyaz çiçekleri olan zambaklar, insan şaşırıyor gerçekten. Caretta carettalar çok tatlıydı. Bıcış bıcış suya koşuşları. İnşallah birgün size de nasip olur izlemek.
      Bizim de ev yarı hayvanat bahçesi : Kanarya, muhabbet kuşu, balıklar. Bir kaplumbağamız eksik :)
      Sevgiler.

      Sil
  11. 10 yıl olmuştur herhalde ben de İstanbul, Şile de görmüştüm kum zambaklarını. Fotoğrafını da çekmiştim. Sonra da bu neymiş diye araştırmıştım. Kum zambağı imiş. Kumun içinde açan çiçekleri görmek insana ayrı bir mutluluk katıyor. Benim gördüklerim de beyazdı başka rengi olmuyor galiba :) Girne'deki Caretta koruma alanından da yazınız sayesinde haberim oldu, teşekkür ediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Karadeniz kıyılarında da görülüyor diyorlar ya ne mutlu, Şile'de de varmış. Benim araştırdğım sadece beyazları var, başka rengine rastlamadım.Şahane bir görüntü gerçekten kumda yetişen harika çiçekleri görmek. Evet Girne'de koruma alanları var, bir yandan insanlar denize girip, plajı kullanmaya da devam ediyor. Umarım bir gün yolunuz düşerde, buraları görürsünüz,
      Sevgiler.

      Sil
  12. Kıbrıs görmek istediğim yerlerin başında geliyor, kısmet diyelim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah. En güzel dönemi bence Nisan-Mayıs ayları. Sıcaklar başlamadan bol bol gezebilirsiniz de.
      Sevgiler.

      Sil
  13. 15 yıl kadar önce Gökçeada nın sahillerinde yüzlercesini görüp çok şaşırmıştım.
    Soğanları çok çok derinde bir çiçek. Umarım orada hala nesilleri sürüyordur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumlar sayesinde tahmin ettiğimden çok daha fazla yerde yetiştiğini öğrendim ve çok sevindim. İnşallah, dediğiniz gibi hala yaşam alanları mevcuttur.
      Sevgiler.

      Sil
  14. Adana'da kampa gittiğimizde görmüştüm ben de. Daha doğrusu toplanan yavru carettaları denize bırakmaya gittiğimiz ilk gece kokularını duymuştum. Nasıl baygın nasıl güzel. Ertesi sabah kaplumbağa yuvalarını araştırırken bir yandan da çiçekleri aradım. Kokularıyla mest etmişlerdi görüntüleri sabah gün doğumunda başka güzeldi...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanırım Carettacıklarla bir bağı var bizim kum zambaklarının. Farklı yerlerde de oluşuyorlar ama en çok caretta carettaların yumurtlama alanlarını seviyorlar gibi geldi. Ben gündüz kokularını duydum, çok yoğun değildi, ama araştırdığımda geceleyin daha çok koku saldıklarını öğrendim. Çok ilginç bir bitki. Ne güzel siz de nesli tükenmeden görebilenlerden olmuşsunuz.
      Kocaman sevgiler.

      Sil
  15. Ne kadar büyüleyici! Üzerinde hiç birşey yetişmeyecek gibi görünen kumlardan, meydan okurcasına çıkıyorlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten de öyle. Ben de hayran hayran izlemiştim gördüğümde. Prenses edasıyla da salınıyor esen rüzgarda...

      Sil
  16. Bizim de, Kilyos Çevre Koruma Derneği olarak "Sarıyerin Kum Zambaklarını Koruyalım" adı altında 2010 yılında yazdığımız proje AB tarafından Kabul gördü, yedi ay süren projemizin sürdürülebilirliğini sağlamak için altı senedir gerçekleştirdiğimiz Kilyos Kum Zambakları Festivalinin bu sene yedincisini düzenleyeceğiz.. Nesli tükenme tehlikesi altında olan bu nadide güzelliğin korunmalarını sağlamak için farkındalık yaratma projesi olan projemizin başarıya ulaştığını internet üzerinden de takip edebiliyoruz. Ne mutlu bize, sizlere ve bizler gibi düşüne bilenlere...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar,

      Bu harika bilgiyi bizimle paylaştığınız için çok teşekkür ederim. Gerçekten de nadir, nesli tükenmekte olan bir güzellik. Umarım bunun bilincine milletçe varabiliriz. Bir gün bu festivale ben de katılmayı çok arzu ederim ve belki festival hakkında nacizane bloğumda bir yayın paylaşırım. Projeniz daim olsun.

      Sevgilerle.

      Sil